Site pictogram TOP Merkspecialist

PureTech distributieriem vervangen

Distributieriem PureTech motoren

Het Franse autoconcern PSA (onder meer Peugeot, Citroën, DS en Opel) staat bekend om z’n soepele, krachtige en toch zuinige motoren die bovendien het milieu ontzien! Anderzijds zijn ze soms ook berucht om de veel voorkomende problemen met die motoren. Met de 3-cilinder, 1.2 liter PureTech-motoren is dat helaas niet anders. Laat uw distributieriem vervangen van uw PureTech motor tijdig vervangen.

 

Peugeot, Citroën, DS en Opel

De PureTech-motoren van PSA worden sinds 2014 onder meer toegepast is de volgende modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel:

Weet u niet zeker of uw auto er bij staat c.q. of hij ook dit probleem heeft? Schroom niet en bel! We voorzien u graag van advies!

Neem contact op


Versleten distributieriem PureTech motor

Wanneer het oliedruklampje gaat branden is dat vaak een signaal dat de distributieriem bovenmatig slijt. Bij dit type motor draait de riem namelijk in de olie. Bij slijtage komen deeltjes van de riem dus in de olie terecht. Ze worden door het oliezeef afgevangen. Na verloop van tijd wordt de olietoevoer daardoor de te laag.
Wanneer het oliedruklampje gaat branden is er maar één oplossing: vervangen van de distributieriem! Geen acht slaan op deze waarschuwing kan ernstige motorschade tot gevolg hebben. Zo kunnen de lagers van de assen door oliegebrek stuklopen en kan de distributieriem overslaan of zelfs breken! De kleppen openen dan op het verkeerde moment. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

 

Wat doet de distributieriem?

Bij een verbrandingsmotor perst de zuiger in de cilinder de brandstof en lucht samen. Door een vonk (van de bougie) ontbrandt dat mengsel. De zuiger wordt met grote kracht naar beneden geduwd. De verbrandingsgassen verlaten dan de cilinder. Kleppen, aangestuurd door de nokkenas, reguleren de inlaat en de uitlaat van het brandstofmengsel. Dit proces herhaalt zich duizenden keren per minuut. De distributieriem speelt daarin een cruciale rol. Hij zorgt er voor, dat de kleppen op het juiste moment open gaan en weer sluiten.

Ik wil een specialist spreken

 

Oorzaak versleten distributieriem PureTech motor

Voor het euvel met de distributieriem zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. De belangrijkste is misschien wel het gebruik van verkeerde olie. Maar ook bij de door PSA voorgeschreven olie kan het probleem zich voordoen. Een andere oorzaak is de onderhoudsinterval; deze wordt steeds langer. De olie verouderd en zorgt voor materiaalverharding van de riem. Kleine breukjes en scheurtjes zijn het gevolg. Tot slot heeft vermoedelijk het gebruik van (bijgemengde) biobrandstof een effect. Soms komt er iets aan brandstof in de motorolie terecht. Normaal geen probleem maar in dit geval tast dit de riem aan. Kortom: regelmatig (-er) verversen van de hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij de PureTech-motoren van wezenlijk belang!

 

Onze oplossing: distributieriem vervangen PureTech motor

Uw TOP Merkspecialist is gespecialiseerd in dit soort motorschades en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieriem, de geleiderol inclusief spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken natuurlijk met gebruikmaking van originele PSA-onderdelen
  • We reinigen het oliezeef
  • We vervangen het oliefilter
  • We vervangen de motorolie
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Afspraak maken

 

Mobiele versie afsluiten