Audi TFSI problemen

De Audi met een TFSI-motor is een populaire auto, maar deze motor heeft enkele bekende problemen.

De TFSI-motor wordt gebruikt in verschillende Audi-modellen, dus als u geïnteresseerd bent in de aanschaf van een tweedehands Audi, kan het zijn dat u een auto met een TFSI-motor tegenkomt. Het is echter belangrijk om op de hoogte te zijn van de mogelijke problemen voordat u een beslissing neemt.

Enkele veelvoorkomende problemen bij een Audi met een TFSI-motor zijn onder andere vervuilde kleppen als gevolg van directe injectie, te veel speling in de distributieketting wat problemen veroorzaakt met de timing van de motor, en problemen met de olieschraapveer en injectoren.

 

Nu we deze problemen hebben besproken, is het tijd om dieper in te gaan op elk probleem, hoe u ze kunt identificeren en wat de mogelijke kosten zijn als u besluit het probleem zelf op te lossen. Lees verder voor meer informatie.

 

1. Problemen met olieschraapveren van mindere kwaliteit:

Dit probleem komt vaak voor bij motoren van 2008 en ouder. De afmetingen en materiaalkwaliteit van de veren die destijds werden gebruikt, waren van mindere kwaliteit. Dit probleem kan zich voordoen bij auto’s met meer dan 80.000 km op de teller.

Er zijn drie veren in de zuiger: twee compressieveren en een olieschraapveer. De olieschraapveer zorgt voor de afdichting tussen de cilinder en het motorcarter. Als deze veer van slechte kwaliteit is, kan deze slijten, waardoor olie vanuit het carter in de cilinder terechtkomt. Dit resulteert in een hoog olieverbruik.

De slechte kwaliteit van de schraapveren, die kleiner zijn gemaakt om de motor efficiënter te maken, leidt tot een verhoogde slijtage en een grotere gevoeligheid voor koolaanslag. Dit probleem moet worden opgelost omdat het ook schade kan veroorzaken aan de katalysator en turbo. Het is raadzaam om hiervoor een bezoek te brengen aan een garage.

 

2. Problemen met de distributieketting:

Een ander probleem bij dit type motor is de distributieketting. Deze ketting kan te veel rek hebben, wat resulteert in onjuiste timing en een slechte verbranding in de motor, wat weer kan leiden tot schade.

Vaak is een ratelend geluid hoorbaar wanneer dit probleem optreedt. Ook kan de motor gaan haperen en inhouden. Dit zijn allemaal tekenen dat de distributieketting te veel speling heeft.

U kunt proberen dit probleem zelf op te lossen, maar alleen als u voldoende kennis hebt. Anders kan het juist leiden tot meer problemen. Het is verstandiger om het te laten repareren door een garagebedrijf, omdat zij precies weten hoe ze dit moeten aanpakken.

 

3. Vervuilde kleppen:

De “I” in TFSI staat voor directe brandstofinjectie in de cilinder. Deze injectie vindt plaats na de kleppen. Bij conventionele motoren stroomt het brandstofmengsel langs de kleppen, waardoor ze enigszins worden gereinigd. Bij directe injectie vindt de injectie plaats na de kleppen, waardoor er meer vuil op de kleppen achterblijft.

Dit probleem kan worden opgemerkt doordat de auto schokt, moeilijk optrekt, vermogensverlies ervaart en het algemene waarschuwingslampje gaat branden.

Als het motorstoringslampje gaat branden, is het verstandig om niet verder te rijden met de auto. Dit signaal is er niet voor niets!

Dit probleem is ook niet eenvoudig op te lossen, dus het is raadzaam om ook hiervoor een bezoek te brengen aan een garage.

 

4. Problemen met injectoren/vermogensverlies:

Zoals eerder vermeld, worden deze motoren direct ingespoten. Directe injectie zorgt voor een betere verbranding en meer vermogen. Maar als de injectoren niet goed werken, kan dit problemen veroorzaken. De auto kan schokken tijdens acceleratie omdat er een verkeerd mengsel wordt ingespoten. Ook vermogensverlies is een teken van slecht werkende injectoren. Daarnaast kan dit merkbaar zijn aan de verbrandingsgassen, omdat er geen goede verbranding heeft plaatsgevonden.

 

5. Problemen met de brandstofpomp:

Een ander mogelijk probleem is een defecte brandstofpomp. Deze pomp kan kortsluiting veroorzaken, waardoor de motor niet start. Dit is een minder bekend probleem, maar het kan voorkomen bij dit type motoren. Dit probleem wordt veroorzaakt door de regeleenheid van de brandstofpomp, niet door de brandstofpomp zelf. In dit geval moet de hele regeleenheid worden vervangen. Als alles goed gaat, zal de auto weer starten en kunt u weer op weg.

 

Neem contact met ons op

Heeft u vragen? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×