DSG
TOP Merkspecialist in Volkswagen, Audi, Seat & Skoda | DSG Specialist
Ook met uw DSG bent u bij de TOP Merkspecialist aan het juiste adres!
Onderhoud DSG
Zorgvuldig onderhoud en het gebruik van de juiste producten is essentieel voor een DSG/S-tronic automaat. Deze versnellingsbakken hebben hun eigen smeersysteem met oliepomp met oliefilter welke elke 60.000 km onderhoud nodig hebben. Bij slecht onderhoud slijt de versnellingsbak sneller en raakt deze sneller defect. Deze defecten kunnen ontstaan in de Mechatronische unit, koppelingsplaten en tandwielen van de versnellingsbak. Bij tijdig onderhoud wordt de reinigende functie behouden en functioneert de versnellingsbak in optimale conditie.
Waar staat DSG voor?
DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe en is ontworpen door de fabrikant Borgwarner. Dit type versnellingsbak wordt veelal in de voertuigen van de Volkswagen groep gebruikt. Dit type versnellingsbak is in feite een gerobotiseerde handbak die het bedienen van de koppeling zelf uitvoert, deze beschikt dus over een koppeling net zoals in een handgeschakelde transmissie. Echter bij een DSG wordt er geen gebruik gemaakt van één koppeling. maar een dubbele koppeling. Hierdoor kunt u snel, soepel en onopgemerkt tussen de verschillende versnellingen schakelen. Bent u op zoek naar een DSG specialist? Neem contact op met de TOP Merkspecialist in uw buurt!
Mechatronic
De Mechatronic is de besturingsmodule van de DSG en zorgt er voor dat de schakelmomenten op de juiste momenten worden aangestuurd. Dit doet de Mechatronic aan de hand van sensoren en actuatoren. Door het ‘meten’ van de situatie leest de computer van de Mechatronic het juiste schakelmoment en stuurt dit door naar de actuatoren die vervolgens het schakelen in gang brengt.
Audi S-tronic
S-tronic is de DSG versie voor Audi. De S-tronic werkt op dezelfde wijze en beschikt ook over een dubbele koppeling. Het grote verschil van de S-tronic en de DSG is dat de Audi veelal motoren gebruikt die in de lengte liggen, in tegenstelling tot Volkswagen waar de motoren dwars liggen.
Audi Multitronic
De Multitronic automaatbak van Audi werkt op een totaal andere wijze dan de DSG/S-tronic automaatbak. De multitronic is een CVT wat staan voor continu variabele transmissie. Dit CVT-principe bestaat uit een speciaal ontwikkelde ketting die is bevestigd tussen 2 conische poelies, door het aanknijpen van deze poelies kan de ketting in verschillende standen zijn krachten overbrengen. Het onderhoudsinterval van de Multitronic is 60.000 km.
DSG Defecten
Bij slecht onderhoud verslechterd de reinigende werking en ontstaan verschillende problemen. Vuil mengt zich na voorloop van tijd in de olie en gaat voor problemen zorgen in de automaatbak. Deze problemen kunnen als volgt worden herkend:
- Een slippende koppeling
- Een knarsend geluid tijdens het overschakelen
- Bij het inschakelen van de D en R standen schokt de auto en voelt soms als een duw
- Duwen tijdens overschakelen naar een andere versnelling tijdens rijden
- Foutmeldingen zoals ”gearbox malfunction” en ”gearbox fault”
Bij deze problemen zullen reparaties uitgevoerd moeten worden zoals:
- Koppelingsplaten vervangen
- Audi mechatronic unit vervangen
- Reviseren van de versnellingsbakken
Deze defecten kunnen worden voorkomen door tijdig onderhoud bij de TOP Merkspecialist in Volkswagen, Audi, Seat & Skoda. Zoek een DSG specialist bij u uit de omgeving!
DSG Olie verversen
DSG olie verversen is noodzakelijk om schade en schakelklachten aan uw DSG bak te voorkomen! DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd. Het belang van de kwaliteit van olie is groot, olie is namelijk het enigste wat er voor zorgt dat metalen geen direct contact maken en voorkomt slijtage, daarnaast moet de olie een reinigende werking hebben om verstopping van vuil deeltjes tegen te gaan.