Lekke koppakking

Het repareren van een lekke koppakking is een van de meest gevreesde reparaties, kosten kunnen namelijk ver oplopen. Daarom is het belangrijk om te weten waarom uw koppakking lekt

Toch hoeft het vervangen van de koppakking niet duur te zijn, maar dan moet u wel weten wat er aan de hand is en hoe u een lekkende koppakking moet oplossen.

 

Wanneer de koppakking lek is vermengen olie en koelvloeistof, waardoor de motor niet goed kan smeren en een onjuiste druk ontstaat.

Het ergste gevolg hiervan is dat er een nieuw motorblok in moet.

 

Neem direct contact op via onderstaande button.

Contact

 

Wat is een koppakking?

De koppakking is een pakking die zich bevindt tussen het motorblok en de cilinderkop, en zorgt voor het afdichten. Door de twee onderdelen goed af te dichten wordt voorkomen dat de verschillende vloeistoffen uit het blok bij elkaar kunnen belanden wat gevolgen zorgt. De vloeistoffen die een defecte/ lekke koppakking kunnen veroorzaken zijn olie en koelvloeistof.

 

Wat gebeurt er bij een lekke koppakking?

Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat. Hier langdurig mee rijden kan ervoor zorgen dat onderdelen in het blok kapot gaan. Het resultaat kan zijn dat het gehele blok vervangen moet worden. Doordat het de koelvloeistof weglekt kan tevens oververhitting ontstaan.

 

Hoe herken ik een lekke koppakking?

Een lekke koppakking is te herkennen op verschillende manieren en op verschillende plekken, dit zijn:

  • Witte rookwolken omdat er koelvloeistof terecht komt in de cilinders tijdens verbranding in de motor. Deze zorgen voor stoom die de uitlaatgassen wit kleuren.
  • Controleren van lekken de vloeistoffen rondom de pakking
  • Controleren van ontstaan van sludgde onder de vuldop
  • Onjuist oliepeil
  • Koelreservoir controleren. Deze vloeistof moet helder zijn, en niet troebel
  • En de verwarming ruikt naar koelvloeistof.

 

Hoe gaat koppakking kapot?

Een koppakking kan kapot gaan door ouderdom, wat niet vaak het geval is.  De koppakking gaat veelal kapot doordat er scheuren zijn ontstaan door oververhitting. Een te hoge temperatuur van het motorblok komt vaak doordat er een defect is in het koelvloeistof. Dit kan zijn omdat er te weinig koelvloeistof in het systeem bevindt of omdat het koelwater zich niet goed verspreid door een defecte waterpomp.

 

Hoe wordt een lekke koppakking gerepareerd?

Wanneer en motor een lekke koppakking heeft moet de bovenkant van het motorblok gedemonteerd worden. Het blok moet hiervoor volledig afgekoeld zijn. De hitte kan namelijk zorgen voor vervorming waardoor na het plaatsen van de nieuwe pakking de pakking niet goed sluit en u opnieuw moet beginnen. Wanneer de cilinderkop is verwijderd wordt gecontroleerd of op de juiste plek zit. Wanneer de cilinderkop niet meer recht is dient deze gevlakt te worden, of moet vervangen worden. Wanneer dit niet het geval is kunnen de kosten meevallen, want alleen de pakkingen en vloeistoffen moeten vervangen te worden.

Het is van belang dat na gebruik de motor als het ware weer rustig ingereden wordt. De TOP Merkspecialist adviseert u om hem enige tijd stationair te laten lopen, en wanneer u weer gaat rijden moet u niet direct hoog in de toeren gaan rijden.

 

Twijfelt u nog over uw lekkende koppakking? Neem contact op met de TOP Merkspecialist bij u in de buurt.

Bel uw Merkspecialist

 

 

Neem contact met ons op

Heeft u vragen? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×